Vad är en offentligrättslig lag?

Vad menas med att arbetsmiljölagen är en offentligrättslig lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En offentligrättslig lag är en lag på den offentliga rättens område, den offentliga rätten rör förhållanden mellan stat och människa (privat rättssubjekt). Offentlig rätt kan delas in i två områden. Den vanliga, snäva betydelsen som avser de rättsområden som rör statens och kommunens organisation och kompetens (statsrätt) samt statliga och kommunala myndigheters förvaltning och myndighetsutövning (förvaltningsrätt). Den andra bredare betydelsen innefattar områden som rör individens förhållande till det allmänna som t.ex. skatterätt, processrätt och straffrätt.

Att arbetsmiljölagen är offentligrättslig innebär alltså att lagen hör till den offentliga rättens område och rör förhållandet mellan det allmänna och ett privat rättssubjekt. Motsatsen blir då civilrätt som rör förhållanden privata rättssubjekt emellan.

Hoppas att det var svar på din fråga och tveka inte att höra av dig till Lawline igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare