Vad är ett släktskapsdokument och hur får jag tag på ett sådant?

Hej.

Min fråga till er är; vad är ett släktskapsdokument och hur får jag tag på ett sådant?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett så kallat släktskapsdokument är helt enkelt ett dokument som bevisar att en person är släkt med en annan person. Det kan vara ett personbevis som visar vilka som tillhör din familj, alltså vem du är gift med och dina eventuella barn. Olika typer av personbevis kan du beställa HÄR från Skatteverket som är den myndighet som ansvarar för folkbokföringen i Sverige och registrerar grundläggande personuppgifter. För ytterligare hjälp med vilket specifikt dokument det är du behöver rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket HÄR.

När det gäller personer som immigrerat till Sverige kan det ibland vara svårt eller till och med omöjligt att få officiella dokument från deras hemland som bevisar släktskap. Det handlar då ofta om att personerna kommer från länder där det pågår krig eller naturkatastrofer. I vissa fall kan släktskap bevisas på annat sätt genom olika utredningar som t.ex. DNA-tester.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare