Vad är preskriberingstiden för en fordran mellan en VA-förening och en privatperson?

Hur länge kan en privatperson som utfört ett arbete för en ideell organisation vänta med att skicka fakturan till den ideella organisationen? Finns det en preskriptionstidpunkt för detta? 3 år? 5 år? 10 år? Räknas en ideell organisation som näringsidkare? I detta fallet handlar det om en icke allmännyttig ideell organisation, en VA-förening.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En privatperson kan kräva att få sin fordran betald via faktura så länge preskriberingstiden gäller.

En fordran gäller preskriptionslagen vanligen 10 år efter uppkomsten med undantag för när näringsidkare har fordran på konsumenter vilket inte är fallet här. Så i detta fall skulle 10 års-regeln gälla. (2 § PL)

Ytterligare avvikelser från detta kan förkomma om annat är särskilt föreskrivet i avtalet eller special lagstiftning men förutsatt att avtalet mellan parterna inte fastställer någon annan preskriberingstid vilket antas inte vara fallet.

Definitionen för näringsidkare är en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten (1 § 4 st konsumentköplagen) Så huruvida det går att tillämpa på den aktuella ideella förening beror på om de är registrerad hos Bolagsverket. Oavsett påverkar inte det preskriptionstiden i detta fall.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Amanda OlssonRådgivare