Vad är skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt?

Hej!

I oktober 2016 köpte jag en professionell kamera i en kamerabutik. För några veckor sedan började kameran vara defekt, och jag frågade butiken för en reparation.

De berättade för mig att garantin bara är ett år och jag måste betala nästan 4000 kronor för att reparera min kamera. Såvitt jag vet finns det ett europeiskt direktiv som säger att minsta garantin är två år från inköp av en produkt.

Har jag några rättigheter som kund?

Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag förklara skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti.

Garanti
Garanti är någonting som försäljaren kan välja att ge sina kunder. Det är dock ingenting som finns stadgar i någon lag. Garanti är något som försäljare ger sina kunder som en utökad rättighet i köpeavtalet. En garanti kan handla om nästan vad som helst och vara utformad nästan hur som helst. Exempelvis finns det försäljare som ger livstidsgaranti på vissa produkter, medan exempelvis telefoner ofta har en garanti på endast ett år. För vissa produkter av vissa försäljare finns det ingen garanti alls. Garanti handlar om att försäljaren gör en utfästelse att produkten ifråga kommer att hålla minst den utsatta tiden. Utfästelsen handlar oftast om att produkten inte ska gå sönder vid en normal användning. Om den inte gör det så kommer försäljaren att antingen reparera eller ersätta den.

Reklamationsrätt
Reklamationsrätt finns stadgat i lag. I konsumentköplagen 23 § 3 st ges konsumenter som köper av näringsidkare en rätt att reklamera en vara inom tre år. Denna rättighet handlar inte om att man får lämna tillbaka eller kräva gratis reparation av en vara som gått sönder av normal användning. Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument får lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara eller produkt som redan var trasig/defekt vid köpet. Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får "reklamera" varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten.

Eftersom att det verkar som att felet i din kamera uppstått efter köpet och även efter garantins utgång, har du tyvärr ingen rätt att kostnadsfritt få den återställd. Endast om det skulle visa sig att felet fanns där innan du fick den har du rätt att reklamera varan.

Jag hoppas att mitt svar är belysande. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare