FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/09/2017

Vad är straffet för att köra moped utan körkort?

Hej! Blev tagen för att jag körde en Klass II moped utan körkort. Vad är straffen för det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straffet för att med flit köra en moped klass II utan förarbevis är böter. Detta är en förseelse som går under trafikbrottet olovlig körning (3 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott). Oftast landar boten på 1500 kr eller 30 dagsböter.

Med vänlig hälsning,

Johanna MatsdotterRådgivare