FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt16/10/2016

Vad avses med "väsentlig anknytning" till Sverige?

Hej!

Jag och min man ska arbeta i Förenade Arabemiraten i minst ett år! Undrar över om vi behöver skatta i Sverige? De har ju ingen skatt i UAE!

Vi kommer att ha kvar vårt hus i Sverige där våra stora barn kommer att bo kvar! Är detta ok? När man läser reglerna får man ej ha någon anknytning till Sverige! Har ni något tips på hur vi ska göra?

Mvh Elinor

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Fysiska personers skattskyldighet regleras i Inkomstskattelagen (IL), här. IL 3 kap 3 § reglerar vilka personer som är obegränsat skattskyldiga i Sverige. Personer som är bosatta i Sverige, stadigvarande vistas här, eller som har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare bott här är obegränsat skattskyldiga. Att en person är obegränsat skattskyldig innebär att personen är skattskyldig i Sverige för alla sina inkomster från Sverige och utlandet, se IL 3 kap 8 §.

Du och din man kommer alltså att fortsätta vara obegränsat skattskyldiga i Sverige om ni anses ha väsentlig anknytning till Sverige. För att avgöra om en person som tidigare har varit bosatt i Sverige har väsentlig anknytning hit ska en hel del omständigheter beaktas (se IL 3 kap. 7 §), bland annat om personen är svensk medborgare, om personen har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk, om personen har sin familj här osv. Ibland sägs som en tumregel att så länge personen har kvar sin året runt-bostad i Sverige under de första fem åren då personen bor utomlands, kommer personen anses ha väsentlig anknytning till Sverige.

Med bakgrund av dessa bestämmelser och den informationen du givit i frågan blir svaret att du och din man troligen kommer anses ha väsentlig anknytning till Sverige och därmed behöva skatta här.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare