FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/12/2017

Vad betyder det att i beslag tagen egendom förklaras förverkad och beslaget ska bestå?

Förverkande och beslag

I beslag tagen mobiltelefon förklaras förverkad. Beslaget ska bestå.

Såhär stog det i min dom.

Vad betyder det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egendom som har betydelse i brott (eller misstänkt brott) tas ofta i beslag (rättegångsbalken 27 kap. 1 §). Egendomen tas då från ägaren och förvaras, och kanske undersöks, av polis eller åklagare. Ibland får ägaren tillbaka egendomen, i så fall består inte beslaget.

Att din i beslag tagna mobiltelefon förklaras förverkad och beslaget består betyder att du inte får tillbaka mobiltelefonen, utan att den tas över av staten. Förverkandet innebär alltså att du förlorar äganderätten till din mobiltelefon.

En vanlig anledning till förverkande är att egendomen är stulen eller använts som hjälpmedel för att begå brott. Staten kan då ta egendomen för att förhindra nya brott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare