Vad betyder kvarlåtenskap och laglott ?

I Testamentet efter min mor står de att ja ärver all kvarlåtenskap och mina 2 bröder ska ha sin laglott. Vad innebär de?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är kvarlåtenskap?

Som huvudregel fördelas arvet utifrån den legala arvsordningen. Den legala arvsordningen består av flera arvsklasser. Den första arvsklassen kallas bröstarvingar, och är den avlidnes barn, barnbarn, barnbarnbarn etc. I ert fall hade detta inneburit att du och dina två bröder varit bröstarvingar och delat lika på er mors kvarlåtenskap. Med "kvarlåtenskap" menas den egendom som den avlidne lämnar efter sig. Den egendomen är det som blir föremål för arvet. Det är således all egendom, allt från hus till soffa. Vill man frångå den legala arvsordningen skriver man ett testamente där man styr över hur sin kvarlåtenskap ska fördelas. Dock får man inte testamentera hur som helst. Detta förklaras nedan.

Vad innebär laglott?

Bröstarvingarna (ni barn i detta fallet) har alltid rätt till sin laglott. Man får inte testamentera så att laglotten kränks, d.v.s. att testamentera så att en bröstarvinge inte får ut tillräckligt mycket arv för att täcka laglotten. Vad är då laglotten? Detta förklaras enklast genom ett exempel.

Om vi låtsas att er mor lämnar efter sig en kvarlåtenskap av värde på 600 000 kr. Genom den legala arvsordningen hade ni 3 syskon ärvt 200 000 kr var. Dessa 200 000 är varderas arvslott. Laglotten är hälften av er arvslott. Detta innebär att, som jag nämnt kan man frångå den legala arvsordningen genom testamente, men testamentet får inte kränka dina bröders laglott. I exemplet har de en laglott på 100 000 kr vardera och du har blivit testamenterad resterande kvarlåtenskap, d.v.s. 400 000 kr.(7 kap. 1 § Ärvdabalken)

Sammanfattningsvis …

… så innebär testamentet att dina bröder ska erhålla sin laglott, vilket de annars hade kunnat kräva genom det laglottsskydd som finns lagreglerat. När deras laglott är uträknad och de fått den tilldelad så är resterande kvarlåtenskap testamenterad till dig. Dina bröder kan aldrig kräva mer än laglotten förutsatt att testamentet är giltigt.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare