Vad blir straffet för en stöld då man lämnat tillbaka det stulna?

Om man har gått in i någons bostad och stulit saker för 15-20.000kr men det lämnats tillbaka då man blev påkommen men oxå får anmälan på sig. vad får man för straff då? Kan de bli bara böter, eller blir de fängelse?

Hur funkar det?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Att gå in i någon bostad och stjäla saker är olagligt även om man lämnat tillbaka sakerna senare, eftersom brottet fullbordas då gärningspersonen tar med sig sakerna från bostaden utan att ha rätt till det. För stöld går straffskalan upp till två års fängelse. Om brottet har skett genom inbrott i en bostad anses det i regel vara en grov stöld, och straffskalan löper då mellan sex månader och 6 års fängelse.

Det är svårt att säga någonting om vad straffet kan landa på eftersom man tar hänsyn till många olika faktorer vid den bedömningen, bland annat värdet som det stulna godset har. Eftersom böter inte finns i straffskalan är de påföljder som kan väljas huvudsakligen tre stycken; fängelse, villkorlig dom eller skyddstillsyn. De två sistnämnda kan kombineras med böter, men gör det inte alltid.

Rådgivare