FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/12/2017

Vad bör man göra efter att ha polisanmält ett brott, och vad händer efter polisanmälan?

Min son är 13år.En dag när han var i skolan och en kille kom och slag honom killen var 2år äldre än min son han hade kniv och kofot, vittne filmade händelsen och vi gjorde polisanmälan. Vad måste man göra nästa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill ha svar på vad som händer efter att man har polisanmält ett brott, och om det är något särskilt man bör göra.

Först vill jag beklaga att din son har blivit utsatt för detta. Eftersom killen är 2 år äldre än din son antar jag att killen är 15 år. I så fall är han straffmyndig, vilket innebär att man kan dömas till påföljd om man begått ett brott. Dock döms så unga gärningsmän oftast till ungdomsvård (här) Det framgår att killen slog din son, vilket borde vara misshandel (här). Det framgår av din fråga att killen hade vapen (kniven och kofoten), men inte om han använde vapnen mot din son. Det är bra att det finns ett vittne. I och med att vittnet filmade händelsen bör det finnas bevisning mot den misstänkte.

Efter att man har polisanmält ett brott beslutar polis eller åklagare om förundersökning ska inledas eller inte. Om förundersökning inleds blir den som blivit utsatt för brottet, den misstänkte samt vittnen förhörda, och bevisning samlas in medan förundersökningen pågår. När förundersökningen är avslutad fattar åklagaren beslut om åtal ska väckas eller inte.

Efter att man polisanmält ett brott är det inte så mycket man kan göra medan man väntar på besked om förundersökning ska inledas. Om din son blev skadad kan det vara bra att ha läkarintyg på skadorna (ur bevissynpunkt). Att bli utsatt för ett brott är en traumatisk händelse. Här kommer några länkar till sidor där det finns information om stöd för brottsoffer, här och här.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04. Telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Jenny HedinRådgivare