FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/03/2018

Vad för rätt har den biologiske fadern att utöva sitt faderskap?

Upptäckte att jag var gravid i v 24.Vill inte ha med pappan att göra. Kan han kräva något när barnet är fött?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar omständigheterna som att du inte är i ett förhållande (maka/sambo) med fadern till barnet.

Faderskapsutredning

När modern till ett barn är ogift ska faderskapet enligt 1 kap. 3 § föräldrabalken fastställas genom dom eller bekräftelse. När bekräftelse sker ska socialnämnden i den kommun som barnet är folkbokförd i, ansvara för att en utredning görs enligt 2 kap 1–2 §§ föräldrabalken. De ska således inhämta uppgifter av betydelse för utredningen av modern och av andra som kan lämna uppgifter av betydelse för utredningen enligt 2 kap. 4 § föräldrabalken. Socialnämnden kan inte tvinga dig att medverka men då tar man som nämnt hjälp av utomstående personer för att få fram info om den potentiella fadern. Om du inte medverkar i faderskapsutredningen kommer du inte ha rätt till underhållsstöd till barnet enligt 18 kap. 8 § socialförsäkringsbalken. Om man inte kan ta reda på vem fadern till barnet är kommer faderskapsutredningen läggas ner enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken. Om du medverkar i faderskapsutredning kommer det att mynna ut till att mannen kommer fastställas som far till barnet genom bekräftelse eller dom som jag nämnde ovan. Faderskapsutredning görs eftersom det anses inom den svenska barnrätten att det är till fördel för barnet att ha två föräldrar. Om fadern till barnet inte fastställs men fadern har misstankar om att han är fadern till barnet har han inte talerätt enligt 3 kap. 5 § föräldrabalken. Det vill säga att han inte kan väcka talan i domstol för att fastställa faderskapet. Däremot kan han vända sig till socialnämnden som kan föra hans talan.

Vårdnad

Huvudregeln är att föräldrarna till barnet ska ha gemensam vårdnad. Huvudpresumtionen är således att det är bäst för barnet att föräldrarna har gemensam vårdnad och att barnets ska ha nära kontakt med båda föräldrarna. Om föräldrarna inte är gifta ska de anmäla det till socialnämnden att de vill ha gemensam vårdnad i samband att faderskapet har bekräftats. Om du således inte gör denna anmälan tillfaller vårdnaden dig. Dock har fadern möjlighet att väcka talan om gemensam vårdnad i domstol (om han är den fastställde fadern), där domstolen har möjlighet att besluta om gemensam vårdnad mot en förälders vilja enligt 6 kap. 5 § 1 st. föräldrabalken. Därför avrådes det att frångå huvudregeln med gemensam vårdnad eftersom domstolen gör en bedömning av barnets bästa och inte enligt en enskild förälders vilja.

Båda föräldrar har rätt att väcka talan om vårdnad, boende och umgänge i domstol. Andra frågor har domstolen inte möjlighet att döma i angående barn. Man har även i egenskap av förälder rätt till att få upplysningar om barnet enligt 6 kap. 15 § 4 st. föräldrabalken. För dessa krävs det inte gemensam vårdnad utan det räcker med att man är förälder till barnet. När man har gemensam vårdnad ska föräldrarna i princip fatta alla beslut rörande barnet tillsammans enligt 6 kap. 13 § föräldrabalken. Detta innebär således att vårdnadshavare med gemensam vårdnad endast får fatta beslut själva om det rör sig om en akut situation. Uttrycks i föräldrabalken som "inte utan olägenhet kan skjutas upp" samt att beslutet inte får vara av ingripande betydelse. När det kommer till den vardagliga omsorgen krävs inte den andre vårdnadshavarens samtycke angående exempelvis klädval, matvanor eller liknade.

Om du och fadern har gemensam vårdnad kommer han därför ha lika stor bestämmanderätt i barnets liv som du. Om vårdnaden är ensam har han rätt till att väcka talan i domstolen angående det jag nämnde i föregående stycket. Ensam vårdnad innebär ytterligare att fadern exempelvis inte har rätt att välja var barnet ska gå i skolan, vad du väljer för fritidsaktiviteter för ditt barn och annat inom den vanliga omsorgen av barnet.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare