Vad gäller angående licenskrav för mynningsladdade vapen?

Hej !

Jag har hört att man från vissa håll i Riksdagen velat se över detta med licens av typ mynningsladdade vapen, då man menat att det borde vara licensfritt med vapen som är rena kopior och fungerar på samma sätt så som orginalvapen från före 1890 och inte vara gjorda för gastäta patroner utan laddas från mynningen med löskrut, förladdning och kula..

Är detta något som har gått igenom eller blev det återigen nedröstat?

M v h

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan kan du läsa den fråga Sten Bergeheden ställde till Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson:

"Vapen tillverkade före 1890 som inte har enhetspatron, i huvudsak mynningsladdare och kammarladdare, är idag licensbefriade. Men intresset för att skjuta med mynningsladdare är stort och vissa vill kunna köpa nya mynningsladdare för att använda vid sportskytte.

Idag krävs det licens på ett sådant vapen som är mynningsladdat och tillverkat efter 1890. Det innebär att det är ytterligare ett ärende för polisen att hantera, vilket innebär såväl personaltid som kostnader för myndigheten. För att underlätta licenshanteringen borde man därför ta bort licensplikten även för mynningsladdare som är tillverkade efter 1890, då de nya versionerna inte skiljer sig markant från sin historiska upplaga.

Med anledning av ovanstående vill jag fråga justie- och inrikesminister Morgan Johansson:

Avser ministern och regeringen att slopa licenskravet för mynningsladdade vapen som tillverkats efter 1890?"

Justitie- och inrikesminister Morgan Johanssons svar löd enligt följande:

Sten Bergheden har frågat mig om regeringen avser att slopa licenskravet för mynningsladdade vapen som tillverkats efter 1890.

Enligt 1 kap. 4 § b vapenlagen (1996:67) är skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner undantagna från vapenlagens bestämmelser. Undantaget tar främst sikte på framladdningsvapen (mynningsladdare), men även skjutvapen som laddas på annat sätt, t.ex. bakladdade vapen, omfattas av undantaget under förutsättning att de inte är avsedda för gastäta enhetspatroner.

Sedan i våras har en utredare i uppdrag att se över vissa frågor på vapenlagstiftningens område. Utredaren ska bl.a. analysera hur svensk rätt förhåller sig till de nyligen beslutade ändringarna i EU:s vapendirektiv och föreslå de författningsändringar som visar sig nödvändiga på grund av tvingande regler från EU. Denna del av uppdraget ska redovisas senast den 10 januari 2018.

Vad gäller vapenlicenshanteringen framgår det av Polismyndighetens slutredovisning den 7 mars 2017 av regeringsuppdraget Polismyndighetens hantering av vapentillstånd, att handläggningstiderna för vapenlicenser sjunker.

Det pågår alltså arbete på vapenlagstiftningens område och Polismyndighetens statistik över de senaste årens handläggningstider för vapentillstånd visar en positiv utveckling. Mot denna bakgrund har jag i nuläget inte för avsikt att vidta någon särskild åtgärd som rör licenskrav för mynningsladdade vapen.

Svar

Eftersom justitie- och inrikesminister Morgan Johanssons anser att polisens handläggningstider utvecklats positivt, avses inte någon åtgärd vidtas avseende slopande av licenskrav för mynningsladdade vapen.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare