Vad gäller för barnen när en förälder avlider?

Hej!

Det är så att min mamma gick bort för ca 6 veckor sedan. Vi är tre syskon, då den ena har valt att säga upp kontakten med oss och vår mamma. Han han iinte haft kontakt med vare sig mamma eller oss på flera år. Vi tycker att han ska skriva av sig arvet, då han inte funnits där för vår mamma under många sjuka år, och kommer nu och vill ha pengar.

Det är så att mammas livförsäkring osv tillfaller han atomatiskt. Men min mamma ägde även ett hus som nu ska säljas. Har läst lite om att det finns något som heter arvskifte. Om han går med på att skriva över huset på mig och min andra bror. Och vi sedan säljer det, blir vi skyldiga han något då?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler för vad som gäller vid arv återfinns i ärvdabalken. Enligt andra kapitlet 1 § ärver barn till den avlidna lika mycket, om det inte finns något testamente.

Det finns således ingen juridisk väg att "tvinga" ett barn att avstå från arvet efter att föräldern avlidit, oavsett hur närvarande personen varit under den avlidnes liv. Däremot går det att fritt avtala om hur arvet ska fördelas, men det förutsätter att alla parter är eniga.

Din bror har således rätt till lika stor del av arvet som ni, men om ni kommer överens om en annan lösning är det fullt tillåtet.

Lawline RådgivareRådgivare