Vad gäller för bröstarvinges arv om man gifter om sig med någon som har egna barn utan att skriva äktenskapsförord?

Min far är gift med en kvinna. Dom har inte skrivit något äktenskapsförord vilket min far nu i efterhand ångrar då han bl.a tog med sig en fastighet in i äktenskapet. Pappas maka har ett barn sedan tidigare och pappa har tre barn sedan tidigare, dom har inga gemensamma barn. Då min far är ganska mycket äldre än sin fru så kommer han troligtvis att dö ganska mycket tidigare än henne. Hur fungerar det då? Ärver hon honom helt eller har vi rätt till någon del? Och hur fungerar det sen när hon dör i fördelningen mellan oss (pappas barn) och barnet till pappas maka? Tacksam för svar! MVH Jörgen

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag vill börja med att säga att din pappa och hans fru fortfarande kan skriva ett äktenskapsförord även fast de är gifta. Det behöver vara skriftligt och registreras hos Skatteverket för att vara giltigt.

När din far går bort har ni barn rätt att få ut ert arv direkt om ni vill. Det går till så att det kommer göras en bodelning vid din pappas bortgång, då kommer allt paret äger att delas upp, förutom enskild egendom. Om din pappas frus del i bodelningen är värd mindre än fyra prisbasbelopp (ca. 180000 kr idag) så har hon rätt att få av din pappas del av bodelningen så hon får saker eller pengar upp till det värdet. Resten av din pappas tillgångar kommer delas mellan er barn om ni inte avstår från arvet. (Se 3 kap. 1 § Ärvdabalken)

Om du och dina syskon avstår från arvet så får din pappas fru allt så länge och när hon dör får ni ert arv som efterarvingar. Man delar då upp fruns tillgångar på två, den ena halvan ska motsvara arvet efter din far. Sedan får din pappas barn dela på den halvan. Din pappas frus barn kommer ärva hela fruns halva. (Se 3 kap. 2 § Ärvdabalken). Om inte alla tre syskon avstår från arvet så får man räkna bort det när man delar upp tillgångarna efter din pappas frus bortgång. Delningen blir då inte hälften men principen är densamma att efter en bodelning får de som ännu inte fått sin pappas arv dela på hans del av tillgångarna.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Rebecca AxelssonRådgivare