Vad gäller för min skuld?

Hej, har en snart 22 år gammal skuld till XX-försäkringar på 140,000 enligt ett domslut (-97) gällande återbetalning av motorfordonsförsäkring. Skulden ägs nu som tredje ägare av YY och är idag på över 400,000 kr. I en Tredskodom från (-99) står det fel efternamn tre gånger i domslutet, gäller domen då?

Hur tar jag reda på om preskriptionsavbrott föreligger, samt hur mycket är rimligt att betala i en eventuell ackordsuppgörelse?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör skulder och preskription av skulder. Jag kommer börja med att gå igenom gällande rätt, applicera det på ditt fall och avsluta med en rekommendation. Jag utgår från att domen och tredskodomen rör samma skuld.

Fel efternamn

Vad gäller fel efternamn om det är ett namn som är felstavat så gör det inte domen ogiltig. Så länge personnumret är riktigt och det hänför till rätt person så blir inte domen ogiltig.

Har den dömde lämnat oriktiga uppgifter om sitt namn eller personnummer utan att detta avslöjats under rättegången, får rätten på åklagarens begäran besluta om rättelse av sitt avgörande. (30 kap. 13 § rättegångsbalken.)

Om rätten finner att en dom eller ett beslut innehåller någon uppenbar oriktighet till följd av rättens eller någon annans skrivfel eller liknande förbiseende, får rätten besluta om rättelse. Det är försent att ansöka om återvinning, som kan göras upp till en månad efter den dag då tredskodomen meddelades.

Oavsett så har domen vunnit laga kraft sedan 19 år tillbaka och en sådan dom får inte överklagas.

Preskriptionsbrott

Ett preskriptionsavbrott kan ske på flera olika sätt. Det kan vara genom att du erkänner skulden genom att till exempel betala ränta eller amortering eller erkänner fodringen på annat sätt, du får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från borgenären eller att borgenären väcker talan mot gäldenären eller åberopar fordringen vid domstol, hos Kronofogden eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. Det är du själv som måste höra av dig om du tycker att din skuld är preskriberad. (5 § preskriptionslagen.)

En fordran preskriberas vanligtvis efter tio år. Men när det är en konsumentfordran är det tre år.

Ackord

Ackord är en ekonomisk uppgörelse mellan en gäldenär, som är på obestånd och dennes borgenärer. För att det ska vara ett ackord krävs att gäldenären har betalningssvårigheter. Fordringsägarna ska känna sig tvungna att efterge delar av sina fordringar. Syftet med ett ackord är att förmå gäldenären att betala åtminstone en del av sina skulder och möjliggöra för gäldenären att undvika konkurs, eftersom de flesta fordringsägarna då normalt får en obetydlig utdelning. Jag kan inte avgöra vad som är rimligt att betala i en ackordsuppgörelse. Men hänsyn brukas tas till hur snabbt du kan betala hela skulden, hur länge du haft den och hur stor del av skulden som består av dröjsmålsränta. Det flesta ackordsuppgörelse slutar i en frysning av räntan och att skulden minskas. Du ansöker själv hos inkassoföretaget om ett ackord.

Rekommendation

Jag rekommenderar dig att ansöka om ackord och ange en egen begäran om hur mycket av din skuld du vill betala. Eftersom domen är så pass gammal så borde du ha goda möjligheter att få till en ackordsuppgörelse.

Om du har några korta uppföljande frågor kan du höra av dig till mig på greta.apelman@lawline.se.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare