Vad gäller om man misstänker att uppsägning beror på diskriminering? Vilka rättigheter har man om man riskerar att bli uppsagd pga. omorganisering?

Hej,

Jag meddelade min arbetsgivare att jag är gravid för 3 veckor sedan. För 1 vecka sedan meddelade min chef att de kommer göra om min tjänst och vill rekrytera en HR chef som också kommer att ta över mina uppgifter. Han sa vidare att det inte finns några andra tjänster för mig på företaget då jag är för överkvalificerad och erbjöd mig min uppsägningstid + 1 månadslön. Han har därefter pressat mig nästan dagligen att lämna ett besked då han gärna vill komma igång med den andra rekryteringen (har han sagt). I går sa jag att erbjudandet var oacceptabelt och han höll kvar på sitt erbjudande, dvs vi är fortfarande oense. Han har inte frågat mig vilket fack jag är med i. Som jag förstått det bör jag säga till min chef vilket fack jag är med i, eller? Därefter måste min chef inkomma med båda en organisationsplan och turordningsutredning väl? Jag har varit i kontakt med facket och fått en ombudsman men jag har inte fått så stort förtroende för denne som säger att han är nöjd om jag får ha kvar en anställning om det så är som receptionist (idag sitter jag med i ledningsgruppen). Han säger också att en förhanling tar ca 2 veckor från det att alla papper inkommit. Vad bör jag säga till min chef nästa gång han begär ett besked? Och kan jag kräva en annan ombudsman av facket? Har min arbetsgivare gjort några fel? Jag vill dra ut på denna process så länge som möjligt (med tanke på att jag är gravid), hur kan jag göra det? Och finns bra skäl att via facket skicka en anmälan till DO?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att den primära frågan du har är om du kan göra gällande att du blivit diskriminerad av din arbetsgivare genom att ha blivit uppsagd på grund av att du berättat om din graviditet. Tyvärr tror jag att det skulle bli svårt att bevisa diskriminering i det här fallet om det inte finns någon mer bevisning än tidskopplingen. Istället tror jag att din största chans är att försöka ta tillvara de skyddsregler som finns i lagen om anställningsskydd (LAS) gällande turordnings- och omplaceringsregler. Se nedan för ett mer ingående svar.

Svårt med bevisning i diskrimineringsärenden

Om det finns ett samband mellan din graviditet och uppsägningen så utgör det diskriminering på grund av kön enligt Diskrimineringslagen 1 kap. 4§. Enligt 2 kap. 1§ samma lag får arbetsgivare inte diskriminera. Det faktum att din arbetsgivare meddelade att din anställning skulle försvinna endast 2 veckor efter att du berättat om din graviditet är en omständighet som kan tyda på att uppsägningen beror på just graviditeten. Endast den omständigheten räcker förmodligen inte. Det är svårt att vinna den här typen av diskrimineringsfall eftersom det är svårt att bevisa att diskriminering har förekommit. I ett liknande fall (AD 2011 nr 22) lyckades DO inte bevisa att uppsägningen berodde på kvinnans graviditet.

Rättigheter vid upphörande av tjänst pga. omorganisering

I lagen om anställningsskydd (LAS) 7§ finns regler om uppsägning. Uppsägning får endast ske om det finns saklig grund. De två huvudgrupperna av saklig grund är arbetsbrist och personliga skäl. Begreppet arbetsbrist är i juridisk mening betydligt vidare än det kanske först kan verka. I begreppet innefattas till exempel att andra anställda tar över någons arbetsuppgifter på grund av omorganisation. Jag uppfattar det som att detta är den grund som din arbetsgivare vill ange. Din arbetsgivare får dock inte säga upp dig på denna grund om han inte först undersöker möjligheten till en omplacering så att du kan få andra arbetsuppgifter. Det verkar vara omplacering som ditt skyddsombud bedömer är lösningen. Arbetsgivaren har dock ingen skyldighet omplacera dig om det inte skulle finnas någon möjlighet till det.

Precis som du säger finns det turordningsregler i LAS (22§). De innebär att den som har arbetat längre på arbetsplatsen får stanna före den som har arbetat kortare tid. Genom turordningsreglerna kan man begära att bli omplacerad till någon annans uppgifter om den personen har kortare arbetstid. Turordningsreglerna i 22§ LAS kan dock avtalas bort genom kollektivavtal, men facket borde kunna hjälpa dig med vad som gäller där.

Vad tråkigt att höra att du inte är nöjd med din ombudsman. Dessvärre tror jag inte att du kan kräva att få en ny från facket men det hindrar ju absolut inte att du hör av dig och framför ditt missnöje samt ber om en ny.

Vad du kan göra nu

Jag tycker att du ska höra med facket vad som gäller enligt ditt kollektivavtal, framförallt beträffande turordningsreglerna och omplaceringsmöjligheterna i 22§ LAS och utifrån det bilda dig en uppfattning om vad du skulle kunna kräva av din arbetsgivare. Om din arbetsgivare begär besked innan du hunnit få information från facket så hänvisa till att du inväntar svar från dem angående dina rättigheter.

Om du har fler frågor eller behöver ytterligare rådgivning kan du till exempel använda dig av Lawlines expressrådgivningstjänst; där får du ett snabbare svar och du är också garanterad ett svar på din fråga. Om du använder dig av en expressrådgivningstjänst kan du också få möjlighet till uppföljning via telefon.

Om du vill gå vidare med diskrimineringsärendet rekommenderar jag att du kan kontakta den antidiskrimineringsbyrå som finns i där du bor. De jobbar med just den här typen av ärenden.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare