Vad gäller vid gåva till bröstarvingar?

Frågan gäller gåvobrev

Vi är två syskon och ett barn till en avliden bror

Det finns ett testamente som säger att barnet till den avlidne brodern endast ska få sin arvslott

Om min mor vill ge bort en större summa pengar till mej och min syster räknas det då som förtida arv eller kan man skriva det som gåva utan att syskonbarnet i efterhand kan göra några anspråk

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag påpeka att barnets arvslott är samma arv som personen hade fått om det inte förelåg något testamente. Står det däremot laglott i testamentet, innebär det att barnet endast har rätt till hälften av arvslotten. Det kan vara av vikt för din mor att undersöka hur testamentet är formulerat.

Vad gäller förskott på arv gäller att ett en gåva till en bröstarvinge (alltså från din mor till dig och din syster) presumeras vara ett förskott på arv, vilket ska avräknas vid arvskiftet. Det är dock bara en presumtion, vilket innebär att det går att undvika. Om er mor till exempel utfärdar ett gåvobrev, kan hon skriva i brevet att gåvan inte ska räknas som förskott på arv. Gåvan kommer då inte avräknas när arvet fördelas.

Lawline RådgivareRådgivare