Vad gäller vid provanställning?

Hej!

Jag blev anställd på ett företag 12 augusti och det står i mitt kontrakt att min provanställning går ut 12 januari. Tror att de har skrivit fel i kontraktet eftersom jag vet att de har 6 månaders provanställning och jag endast har 5 månader. Vad är det som gäller?

Vänligen,

Karin

Lawline svarar

Hej Karin, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

LAS 6 § Anger att Avtal får träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader. Samma paragraf säger även att ifall arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning. Ifall inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång.

Ifall du misstänker att din arbetsgivare har skrivit fel antal månader i anställningsavtalet bör du fråga din arbetsgivare vad som gäller.

Om du är fackligt organiserad så har din arbetsgivare skyldighet att meddela fackförbundet om din provanställning ska avslutas och enligt LAS 31 § har du även rätt till två veckors uppsägningstid om provanställningen ska avslutas.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare