Vad gäller vid uppsägning av provanställning när inga nya papper är skrivna?

Hej! Jag har sagt upp mig efter min provanställning har gått ut och har ej skrivit nya papper. Min chef säger att det är 1 månad uppsägningstid men nu undrar jag vad som gäller eftersom vi inte har några nya papper skivan.

Jobbar på hotell.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid uppsägning senast vid prövotidens utgång är det ingen uppsägningstid
Provanställning är en s.k. tidsbegränsad anställning, som får avtalas om i högst sex månader. Om du inte vill att anställningen ska fortsätta ska du som arbetstagare meddela din chef detta senast vid prövotidens slut, om inte annat avtalats. Meddelas inte detta i tid så övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning. För denna övergång behöver inga nya papper skrivas, även om det är vanligt att parterna gör det ändå. (LAS 6 §) Observera att det kan finnas särskilda regler om uppsägningen i kollektivavtal, i så fall gäller dessa.

Beroende på kollektivavtal och när du sa upp dig, kan din provanställning alltså ha övergått till en tillsvidareanställning och i så fall gäller uppsägningstiden på en månad. (LAS 11 §) Om du däremot sa upp anställningen i tid, så avslutades den direkt och ingen uppsägningstid gäller.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare