Vad gör jag om jag känner mig rädd och kränkt?

Hej jag är 18 år och är tjej. Påväg hem idag från min kille så försökte en kille antasta mig på en parkering. Klockan var runt 19 och mobilen var död. Jag var verkligen två minuter hemifrån mig och då började han prata med mig. Här är en kortfattad berättelse från händelsen:

En kille försökte få med mig i sin bil och efter säkert 15 nej så parkerade han bilen och började prata med mig sen kramade han mig o en kyss på kinden och sen försök till kyss på munnen då knuffade jag bort honom och sa sluta.. o då gick jag... (jag måste tillägga att jag gav han mitt nummer som jag nu har blockerat.) vad ska jag göra i detta läget om man inte kan anmäla på grund av brist på bevis? Hans nummer har jag inte kvar för att jag blockerade det. Är självklart skärrad och kan inte sova efter händelsen.

Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du känner dig kränkt och har ett obehag efter denna händelse så ska du självklart polisanmäla detta. Det kan du göra genom att ringa 114 14 eller gå in på närmaste polisstation där du bor.

Den bevisning du har är din utsaga om händelsen och det signalement du kan ge polisen om killen. Polisen kommer att förhöra dig om det som hänt och därmed kunna göra sin bedömning om de har tillräckligt med information för att kunna gå vidare med att starta en förundersökning.

Om du vill ha mer rådgivning eller boka tid med en jurist så använd dig av våra andra tjänster:

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 knappval 2.

Boka tid med en jurist, ring oss på 08-533 300 04 knappval 1.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare