FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/12/2016

Vad gör jag om överklagandetiden gått ut?

jag har blivit oskyldigt dömd i hovrätten, domen har vunnit laga kraft då jag misstagit sista datumet för överklagan, jag vart nekad försvarare så har inte fått någon hjälp med det heller.

jag vill nu endå försöka på det prövat hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej, trevligt att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Om du har ett legitimt skäl till varför du misstagit dig om tiden för överklagande kan du ansöka hos Högsta domstolen om återställande av försutten tid. Denna ansökan ska skickas in till Högsta domstolen inom tre veckor från det att ditt legitima skäl att inte skicka in i tid upphörde eller absolut senast inom ett år från det att tiden för överklagan gick ut, se rättegångsbalken (1942:740) (RB) 58:12 2 st. I lagtext benämns dessa legitima skäl som ”laga förfall”. Laga förfall att inte skicka in en överklagan i tid kan t.ex. vara att du hindrats p.g.a. sjukdom eller en omständighet du inte kunnat förutse, se RB 32:8. Det är du som har bevisbördan för att du haft laga förfall. Att enbart ha läst fel eller glömt när ansökan skulle vara inne anses inte vara laga förfall. För att med framgång kunna hävda sjukdom som laga förfall krävs läkarintyg.

Ansökan ska vara skriftlig. I ansökan måste du uppge vilken dom ansökan avser, varför du ansöker, varför din ansökan ska beviljas och de bevis du vill åberopa samt vad du vill styrka med varje bevis. Åberopar du skriftliga bevis ska dessa bifogas i original eller styrkt avskrift och ansökan måste vara undertecknad av dig eller ditt ombud, se RB 58:5. Vill du att rätten även ska pröva om beslutet att neka dig försvarare var riktigt ska du även ange detta i ansökan. Om ansökan beviljas innebär återställande av försutten tid att Högsta domstolen ger dig chansen att än en gång överklaga hovrättens dom. Du har nu, liksom förut fyra veckor på dig att skicka in en ansökan till hovrätten om överklagande, se RB 58:11 och RB 55:1.

I andra hand kan du ansöka om resning. Eftersom du skriver att du blivit nekad försvarare utgår jag från att domen mot dig är i ett brottsmål. Resningsansökan ska liksom en ansökan om återställande av försutten tid vara skriftlig, innehålla alla de uppgifter som anges i RB 58:5 och skickas in till Högsta domstolen. Även här bör du uppge om du vill att rätten ska pröva om beslutet att neka dig försvarare varit riktigt eller inte. Resningsansökningar avvisas för det mesta och målet tas enbart upp i specifika undantagsfall. Kriterierna för att en resningsansökan ska tas upp till prövning när en dömd person i brottsmål önskar frikännande eller lindrigare påföljd finns i RB 58:2. Om resningsansökan avslås kan du komma att bli ersättningsskyldig för de kostnader som staten fått lägga ut för att kunna besluta om din ansökan borde beviljas eller inte, se RB 58:8. Beviljas resning för omprövning av ditt ansvar i brottsmålet, beviljas resning automatiskt för rättens beslut att neka dig offentlig försvarare, se RB 58:9-10.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare