FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/10/2017

Vad gör man med en traktor som kort tid efter köp slutar fungera?

Jag har köpt en ny traktor och efter 28 timmar sluta den att fungera. Som verkstaden lagade o sedan fick jag tillbaka den så gick den 3 timmar och samma fel uppstod som dom kom och lagade nu han jag använda den 2 timmar. Jag känner mig inte så trygg att traktorn så fungera som den ska.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fundering!

Det är förståeligt att du som köpare inte känner dig trygg i denna situation. Traktorn tycks uppenbarligen inte fungera som den ska. Har du köpt traktorn som privatperson gäller konsumentköplagen medan köplagen gäller om du köpt traktorn som näringsidkare.

Oavsett vilken av lagarna ovan som gäller har du i en situation likt denna rätt att kräva vissa felpåföljder. Som jag tolkar din fråga har säljaren fått chansen att avhjälpa felet, något som denne inte tycks ha lyckats med (vid åtminstone två tillfällen). Avhjälpande tycks helt enkelt inte fungera alls. Ett alternativ du då till att börja med kan erbjuda säljaren är omleverans, dvs. att säljaren får leverera en helt ny traktor till dig, av identisk modell.

Vill inte säljaren leverera en ny traktor till dig har du en rätt att häva ditt traktorköp, om felet på din traktor är att anse som väsentligt. Vid en hävning återgår prestationerna, du får tillbaka dina pengar och säljaren sin traktor. När jag läser din fråga får jag intrycket att felet på traktorn är att anse som ytterst väsentligt. Traktorn tycks ju helt sluta fungera. Ett sådant fel är naturligtvis att anse som tillräckligt för att en hävning ska kunna bli aktuell.

Dina alternativ i detta fall anser jag sammanfattningsvis vara att först erbjuda säljaren att leverera en helt ny traktor till dig. Görs inte detta kan du sedan gå vidare och häva ditt köp.

Hoppas du känner att du fått svar på din fundering!

Sebastian NäslundRådgivare