Vad gör man när hyresvärd nekar tillstånd till andrahandsuthyrning?

Hej!

Undrar om jag haft min hyreslägenhet uthyrd i andra hand 3 gånger, och fått avslag en fjärde; hur lång tid måste gå för att jag ska få hyra ut den igen?

Mvh,

Stefan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att den du fått avslag ifrån är din hyresvärd.

Hyresfrågor behandlas i 12 kap. jordabalken (JB) som i vardagligt tal ofta kallas för hyreslagen.

Hyr man ut lägenhet utan hyresvärds godkännande riskerar man att bli av med lägenheten
Att upplåta en lägenhet i andra hand innebär att den som hyr bostaden i första hand låter någon annan använda lägenheten självständigt - för detta måste man ha hyresvärdens samtycke (12 kap. 39 § JB). Hyresvärden kan invända att hyresgästen inte har beaktansvärda skäl att hyra ut lägenheten, är en misskötsam person eller lämnat vilseledande uppgifter eftersom hyresgästen inte för egen del har några skäl att behålla lägenheten. Hyr du ut lägenheten utan hyresvärdens godkännande riskerar du att bli av med lägenheten.

Om hyresvärd nekar uthyrning i andra hand kan man söka tillstånd hos hyresnämnden
Ifall hyresvärden inte går med på att låta hyresgästen hyra ut lägenheten i andra hand kan hyresgästen söka tillstånd hos hyresnämnden (här). När denna ansökan kommit in skickar nämnden över handlingarna till hyresvärden för att denne ska få yttra sig. Om hyresvärden inte vill gå med på uthyrningen, kallar nämnden hyresvärden och hyresgästen till ett sammanträde.

Tillstånd ska lämnas av nämnden om hyresgästen har beaktansvärda skäl för upplåtelsen på grund av:

- ålder,
- sjukdom,
- tillfälligt arbete på annan ort,
- tillfälliga studier på annan ort,
- längre utlandsvistelse,
- särskilda familjeförhållanden, eller
- därmed jämförbara förhållanden.

och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycket (12 kap. 40 § JB).

Hyresnämndens beslut går inte att överklaga
Hyresnämndens beslut kan inte överklagas, det är dock möjligt att göra en ny ansökan om man vill ange nya skäl för andrahandsuthyrningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hyreslagen hittar du här.

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare