Vad göra när ett ex hotar och trakasserar en under en längre period?

Hej har ett ex som ljuger manipulerar mej och våra barn hotar å trakasserar. Har fått polisanmäla honom förut men då hände ingenting men jag orkar inge mer han ger sig inte. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst beklagar jag att du fått stå ut med exets beteende och inte fått upprättelse av polisen. Det är en självklarhet att detta ska tas på allvar.

I detta fall aktualiseras ett flertal typer av brott. Trakasserier i form av störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende hör till brottet ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken (BrB)). Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Som exempel kan nämnas att någon genom telefonpåringningar, internetspamming eller hög musik stör en annan persons nattro eller trakasserar henom på något annat sätt. I detta fall ska man också beakta att han gjort sig skyldig till olaga förföljelse/stalking om han förföljt er (4 kap. 4 b § BrB). Det krävs att handlingarna ska vara uppsåtliga för att han ska kunna dömas till ansvar, dvs. att han gjort det med avsikt. Härmed beaktas vilka handlingar som typiskt sett är ägnade att kränka någons frid.

Vidare skriver du att exet hotat dig och dina barn. I sådant fall aktualiseras brottet olaga hot (4 kap. 5 § BrB) som innebär att exet ska ha hotat er om att han ska utföra ett visst brott, t.ex. misshandel, och att detta ska ha varit ägnat att framkalla allvarlig fruktan hos er. Det spelar ingen roll om hotet inte uttalas direkt till barnen utan genom dig. Det kan nämligen vara straffbart om det var tänkt att barnen skulle få ta del av denna information.

Manipulation kan komma till uttryck på många sätt, både verbalt som icke-verbalt, men också genom passiv-aggressivt beteende. För att det ska kunna hänföras till den brottsliga gärningen olaga tvång (4 kap. 4 § BrB) krävs att han hotat dig att göra någonting, tåla eller underlåta något. Häri räknas också om han hotar att han ska göra något mot någon annan om du inte gör/tål en viss sak, t.ex. mot dina barn eller övriga familjemedlemmar. Det kan också vara att han hotat dig genom att säga att han skickar ett visst privat meddelande till någon (t.ex. släkting) eller ger känslig information till någon om du inte gör en viss sak. Det kan även klassas som om han sprider falska rykten om dig för att skada ditt anseende framför andra människor.

Rådgivning

Det råder ingen tvekan om att du har rätt till upprättelse, utifrån informationen din fråga. Polisen har en skyldighet att utreda och förhindra brott enligt 2 § polislagen. Även om det inte är din yttersta uppgift så råder jag dig att samla ihop så mycket bevisning som möjligt om exets brottsliga handlingar mot dig. Detta kommer att underlätta polisens arbete men framförallt påskynda processen för din och barnens skull. Det kan vara allt ifrån sms/chattmeddelanden som han skickat till dig eller vad du berättat till anhöriga och vänner. Vidare kan det finnas grannar/andra människor som är beredda att vittna om de hört eller sett något. Förutom en ny polisanmälan kan du även ansöka om kontaktförbud enligt lagen (1988:688) om kontaktförbud. Kontaktförbud innebär att ditt ex förbjuds att besöka och på andra sätt ta kontakt med dig, till exempel per telefon, brev eller via sociala medier, under en viss bestämd tid. Vid ofredande och olaga förföljelse torde kontaktförbud alltid kunna göras gällande.

Ta hand om dig.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare