Vad händer med arvet efter mammas make?

Min mor var gift men hon gick bort först o sen dog hennes make som vad vi vet inte hade några arvingar. Vid min mors död hävdade han sin rätt o vi (barn på mammas sida) avstod att tvista detta men vad hände sen med arv efter honom?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svaret kommer jag att utgå ifrån att din mammas make inte är din far.

Eftersom att din mor var gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken, 3:1 Ärvdabalk (1958:637) (ÄB). Din mors make kommer att ärva din mors kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Det innebär att han kan göra vad han vill förutom att testamentera bort egendomen, 3:2 3 st. ÄB. Om den avlidne däremot efterlämnar barn som inte är den efterlevande makens barn (särkullbarn, i det här fallet du och dina syskon) har särkullbarnet rätt att få ut din andel av arvet direkt vid förälderns bortgång. Om ett särkullbarn väljer att inte ta ut sitt arv direkt har personen rätt att ärva den avlidne förälderns make, 3:9 ÄB.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare