Vad händer med barnens efterarv om mammans pengar är slut?

Hej, jag och min fru är gifta sedan drygt tre år tillbaka och har två särkullsbarn var. När min tidigare fru gick bort för snart sex år sedan så fick inte mina barn ut sitt s.k. modersarv förutom att de fick ta vad de ville efter mamma. Bl. a. fick de alla hennes smycken. Jag satt kvar i orubbat bo. Om jag skulle gå bort innan min nuvarande hustru har de då rätt att ur vårt gemensamma bo få ut sitt s. k. modersarv? Och om det då inte finns några pengar kvar av mina pengar kan de då ta av min nuvarande hustrus sparade pengar? Det kan ju vara så att det inte finns kvar något från deras mamma. Alltså de pengar som fanns vid hennes bortgång kan ju jag ha levt upp..

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag kommer i mitt svar hänvisa till ärvdabalken, den hittar du här.

Dina barn har efterarvsrätt från sin mamma (3 kap 2 § ärvdabalken). Det är inte så att de ska få den exakta summan som de skulle fått när hon dog. Istället räknar man ut en kvot.

Exempel: Säg att du och din tidigare fru efter bodelningen fick 300 000 kr var. Någon annan egendom finns inte. Då skulle era barn egentligen fått 150 000 var men eftersom ni var gifta så fick du allt med s.k. fri förfoganderätt medan barnen fick efterarvsrätt. Efter din tidigare frus död fick du alltså totalt 600 000 kr (300 000 från bodelning och 300 000 i arv). I detta läge räknar man ut en kvot som utgör barnens efterarvsrätt. Deras arvslott var 150 000 kr. Detta ska divideras med din totala egendom efter hennes död. 150 000 kr / 600 000 kr = 1/4. Dina barn ska då ha 1/4 var av din egendom när du dör, innan resten av arvet fördelas. Då har de fått ut sitt efterarv.

Det är alltså inte den exakta summan och just mammans egendom som utgör deras efterarv utan andelen. Oavsett hur mycket egendom du har ska denna andel tillfalla barnen som efterarv. Därefter fördelas din resterande egendom. I detta fall kommer dina barn få även den delen av kvarlåtenskapen (2 kap 1 § och 3 kap 1 § ärvdabalken). Det spelar ingen roll i vilken ordning du och din nuvarande fru dör för att detta ska gälla.

Hoppas du har fått någorlunda svar på din fråga!

Johanna BergvallRådgivare