Vad händer med efterarv om den efterlevandes tillgångar är slut?

Hej! Min syster och jag lät vår "styvmor" sitta i "orubbat bo" när vår pappa dog. Vi fick ut en del av vårt arv men ska få resten när vår pappas fru avlider. Det handlar, såvitt vi förstått saken rätt, om en 1/8 var av den summa som deras villa är värd.

Pappas fru ämnar nu sälja huset och ska flytta in i hyreslägenhet. Relationen mellan oss barn och "styvmor" är dessvärre inte den hjärtligaste och vad vi undrar över är följande:

1) Vem "bevakar" vår rätt till vår 1/8 när styvmor avlider?

2) Har hon jurdisikt sett rätt att skänka bort pengarna från försäljningen av huset till släkt, vänner och ideella organisationer? Hon är mycket engagerad i bl.a. Röda Korsets barnbyar i Afrika. Skulle det alltså kunna vara så att när hon avlider finns inga pengar kvar alls?

Vi skulle vara mycket tacksamma för ett svar/råd i frågan!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken i mitt svar, du hittar den här.

Ni är efterarvingar

Som du skriver har du och din syster efterarvsrätt när er "styvmor" dör. Detta eftersom ni avstod arvet från er pappa till förmån för henne. (se 3 kap 1 §, 9 § och 2 § ärvdabalken)

Ni kompenseras om er "styvmor" ger bort alla pengar från försäljningen

Trots att ni har efterarvsrätt får er styvmor i princip göra vad hon vill med egendomen ni avstod, men hon får inte testamentera bort den. Er "styvmor" får alltså använda upp egendomen eller skänka bort den, om hon vill. Men gåvan borde vara nödvändig baserat på omständigheterna och vara rimlig utifrån hennes ekonomiska situation för att den ska vara OK. Hon får inte skänka bort alla pengar från försäljningen om de utgör mer än en 1/4 av hennes totala egendom och det sker i syfte att ni efterarvingar inte ska få något. Detta innebär alltså en begränsning i hennes rätt att ge bort pengarna och ni ska därför kompenseras om hon skulle ge bort alla dessa pengar. (se 3 kap 3 § 1 st ärvdabalken)

Gåvan kan återgå om kompensation inte är möjligt

Gåvan kan gå tillbaka om er styvmor inte har tillräckligt mycket tillgångar för att kunna kompensera er för att egendomen har minskat. Detta kräver att den som fick gåvan visste eller borde ha vetat att gåvan gjorde att ni efterarvingar inte skulle kunna få ut ert efterarv. För att du och din syster ska kunna få gåvan att eventuellt återgå till er "styvmor" måste ni väcka talan om det inom fem år från det att gåvan genomfördes. (se 3 kap 3 § 2 st ärvdabalken)

Sammanfattning

Det kan alltså vara så att det inte finns några pengar kvar när hon dör, till exempel på grund av att hon levt upp tillgångarna eller gett bort den. Men har hon skänkt bort mycket egendom har ni möjlighet att ändå få ut ert efterarv.

Hoppas du har fått svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänlig hälsning,

Johanna BergvallRådgivare