Vad händer med en skuld vid medlåntagarens dödsfall?

Hej! Om en medlåntagare till ett bostadslån skulle gå bort, vad händer med bostadslånet då? Kan banken ta tillbaka lånet? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det finns en medlåntagare till ett bostadslån ansvarar båda låntagare för skulden solidariskt, vilket innebär att banken kan kräva hela skulden vem som helst av låntagarna. Om någon av låntagarna betalar för mycket har han eller hon sedan rätt att få tillbaka sina pengar från den andra låntagaren (så kallad regressrätt).

Vid medlåntagarens dödsfall är det mest sannolikt att banken kräver dödsboet på hela beloppet eller att kvarvarande låntagare kommer överens med banken om att ta över lånet. Om hela lånet löses med dödsboets medel så kan dödsboet kräva den andre låntagaren på hälften (regressrätten får dock ingen betydelse i praktiken för de fall då låntagaren och medlåntagaren varit gifta och endast har gemensamma barn, eftersom den efterlevande maken då blir ensam dödsbodelägare). Finns inte pengar i dödsboet för att lösa lånet kan banken kräva den andre låntagaren. Ytterst kan dödsboet bli försatt i konkurs.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare