Vad händer med hästarna vid en skilsmässa?

Min dotter står som ägare till sina hästar men hennes man har skrivit in dom i sitt endkilda företag så vad gäller vid en skillsmässa?Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om skilsmässa och enskild egendom finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

När man skiljer sig upphör äktenskapet och då ska makarnas egendom delas i en bodelning (1 kap. 5§ och 9 kap. 1§ ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1§ ÄktB). Makarnas egendom är giftorättsgods, så länge den inte gjorts till enskild egendom (7 kap. 1§ ÄktB). Även hästar ska hanteras så här.

Det viktiga här är alltså frågan om din dotters man har gjort hennes hästar till enskild egendom. Bara det faktum att hästarna är inskrivna i hans bolag innebär inte att de blir enskild egendom. Det krävs att makarna uttryckligen har gjort om hästarna till enskild egendom,exempelvis genom ett äktenskapsförord eller ett gåvovillkor (7 kap. 2§ ÄktB). Har de gjort det och hästarna är hans enskilda egendom kommer de inte ingå i bodelningen. Har de däremot inte gjort om hästarna till enskild egendom ska de ingå i bodelningen och delas lika.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare