Vad händer med skuld till föräldrar efter deras död?

År 1996 lånade jag 170.000 kr. av mina föräldrar på en på en revers, nu är både far och mor borta och jag har inte betalat hela lånet och det finns inga borgenärer vad händer då med den resterande skulden.

Det finns lite tillgångar i dödsboet och då undrar jag om jag har rätt att få min del i arvet?

Lawline svarar

Hej,

Den del av skulden som återstår ska tas upp som tillgång i dödsboet. Det betyder att du fortfarande är skyldig dödsboet resterande skuld eftersom dödsboet träder i dina föräldrars ställe. Om du är ensam arvtagare, och det inte finns andra borgenärer med anspråk på betalning, så har det ingen betydelse eftersom du ändå ärver dödsboets alla tillgångar, se 2 kap. 1 § ärvdabalken. Om du däremot inte är ensam arvtagare, räknas återstående del av skulden av från ditt arv. Efter avräkningen, har du alltså rätt till arv som om du inte hade fått lånet.

Hör av dig via mail om något är oklart i svaret.

Med vänlig hälsning,

Soroosh ParsaRådgivare