Vad händer när en arvinge anklagas för att ha tagit del av arvet i förskott?

Hej!

För fem år sedan så ärvde min morfar 500 000 av sin fru när hon gick bort. Nu i somras dog min morfar och de fanns inte mycket pengar kvar. Min mamma har varit hjälpt morfar under tiden och eftersom han har dålig pension i botten så har han tagit ut 10 000 då och då i omgångar under perioden 2010-2017 till hans död.

Nu efteråt så påstår mammas syskon att hon tagit pengarna.

Vad gäller i detta läge? Vi har bra data från kontoutdrag m.m på att inga onormala belopp tagit ut eller flyttats över till andra kontot under denna perioden utan morfar har fått pengarna för att dryga ut sin levnadsstandard helt enkelt. De vet vi alla men dessa syskon har inte varit närvarande alls under de senaste 10 åren och det är efter hans död som detta blossat upp.

Vad ska man göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller arvet till din morfar:
Det framgår inte i frågan om din morfars fru även var din mammas mor. Om hon var din mammas mor och de 500 000 kronorna från henne var din mammas arvslott, har din morfar fått förvalta detta med fri förfoganderätt enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken (1958:637). Fri förfoganderätt innebär att han får i princip göra vad han vill med den egendomen, förutom testamentera eller ge bort den i gåva. Detta innebär att han har all rätt att konsumera pengarna.

Angående gåva i nära anslutning till gåvogivarens bortgång:
Problematiken här är att din morfar har tagit ut pengar åren innan hans bortgång och din mammas syskon misstänker att din mamma fått pengarna. Att pengar tagits från hans konto så nära inpå hans bortgång kan uppfattas som en gåva, och enligt 3 kap 3 § Ärvdabalken (1958:637) anses vara ogiltiga gåvor om de företagits de 5 senaste åren (vilket verkar vara fallet här) och har inneburit en total minskning på ungefär 25 procent av totala arvet han annars hade efterlämnat sig. Detta , om att minskningen max får vara 25 % framgår i rättsfall NJA 2013 s 736

Om ni däremot, med hjälp av kontoutdrag och kvitton, kan visa att din morfar har konsumerat sina tillgångar så är allt i sin ordning. Det har han haft all rätt att göra under sin levnadstid. Det är då upp till din mammas syskon att bevisa motsatsen.

Förskott på arv?

Om din mamma mottagit pengar från din morfar presumeras detta vara ett förskott på arvet och värdet av gåvan/gåvorna kommer räknas bort från hennes arvslott från din morfars tillgångar, detta framgår i 6 kap 1 § Ärvdabalken (1958:637). Lämnar han inget efter sig finns det däremot inget att räkna bort på.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare