Vad händer när en styrelse inte beviljas ansvarsfrihet i en ideell förening?

Hej!

Kan en styrelse som ej fått ansvarsfrihet av årsmötet fortsätta som vanligt och ta beslut i en ideell förening?

Mvh från Nyfiken!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den juridiska termen 'ansvarsfrihet' handlar om godkännande av de ansvarigas verksamhet i vissa företagsformer. Föreningsstämman i en ideell förening beslutar om styrelse ska beviljas ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret. Det är viktigt att understryka att reglerna om ideella föreningar inte finns lagstadgade utan regleras genom praxis, rättsprinciper och doktrin. I vissa fall kan man tillämpa lagen om ekonomiska föreningar.

När beviljas en styrelse inte ansvarsfrihet?
Ifall en tiondel av de röstberättigade medlemmarna i föreningen går emot förslaget att bevilja ansvarsfrihet kan ansvarsfrihet inte beviljas på en föreningsstämma.

Vad händer när en styrelse inte beviljas ansvarsfrihet?
Vem som helst kan då under ett år stämma hela styrelsen alternativt enskilda ledamöter och kräva skadestånd för den förlust eller ekonomiska skada som dessa ska ha orsakat.

Ansvarsfrihet beviljas individuellt
Ansvarsfrihet beviljas individuellt vilket innebär att att vissa styrelseledamöter kan beviljas ansvarsfrihet medan andra vägras. Ifall det finns en revisor i föreningen ska revisorn i den så kallade revisionsberättelsen rekommendera stämman att ge eller inte ge styrelsen ansvarsfrihet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare