Vad händer när man har gemensamma lån som den ena inte kan betala?

Min sambo o jag separerar och vi blir eventuellt tvungna att sälja huset. Vad händer om det säljs med förlust och kvarstående låneskuld? Vi äger huset 50/50 och står båda för lånen. Min sambo har betalningsanmärkningar och kan troligtvis inte få banklån? Kan jag bli tvingad att ta på mig även hennes del?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om ni säljer huset med förlust, så att låneskulderna inte kan täckas med pengarna från huset, så är lånet inte betalt och banken kan kräva er på återstående del. Ni måste alltså fortsätta betala av på lånen tills de är betalda.

Ni behöver därför egentligen inte ta några nya lån, om det inte står någonting i erat låneavtal om detta. Läs därför låneavtalen med banken, eller kontakta banken så får ni hjälp med att förstå vad som gäller enligt avtalen.

När man tar gemensamma lån så är 2 § skuldebrevslagen tillämplig.

I första stycket anges att om man tar gemensamma lån så är man solidariskt ansvariga för att betala till banken. Det innebär att om din sambo inte kan betala sin del av lånet till banken, så kan de kräva dig på betalning för hennes andel.

Om det uttryckligen står i låneavtalet att man har s k delad ansvarighet eller att man är ansvariga var för sig eller liknande, så gäller detta i stället. Då kan banken inte kräva dig för hennes andel. Det är ganska ovanligt att man avtalar om delad ansvarighet, banken föredrar nämligen att ha solidariskt ansvariga lånetagare eftersom de då kan vända sig till två olika personer för att få betalt.

I andra stycket anges att om banken skulle kräva dig på din sambos andel, så har du rätt att kräva din sambo på det som du betalat för henne.

Sammanfattning:

Ni behöver betala färdigt lånen om inte pengarna från husförsäljningen räcker till. Ni behöver inte ta nya lån om inte låneavtalen anger detta. Läs låneavtalen och kontakta banken för att få hjälp med att förstå vad som sker med lånen.

Om din sambo inte kan betala sin andel av lånet så är huvudregeln att du får stå för hennes andel. Du kan dock kräva henne på det som du får betala banken för hennes andel. Om det står i

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare