FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/08/2015

Vad händer när man inte gjort bodelning?

Hej

har en fråga..

Jag var gift för ca 17 år ( gift ett par år bara) sedan och när vi skilde oss fanns ingen bodelning gjord vi var unga och delade allt rakt av ( inga dyra inventarier fanns och vi hyrde lägenhet)...

Sen gifte jag om mig och då gjordes en bodelning vid den skilsmässan..

Nu är jag gift igen.

Vad händer om jag dör menar då jag inte gjorde någon bouppteckning vid första äktenskapet.. spelar det någon roll när det gått så lång tid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Den delningen ni gjorde är i enlighet med äktenskapsbalken. Enligt 9 kapitlet 1 § äktenskapsbalken behöver bodelning inte ske om man endast har enskild egendom och om man inte har en gemensam bostad att dela på. Så från det första äktenskapet skulle jag inte säga att det finns något ouppklarat.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare