Vad händer om man inte inställer sig till fängelsestraff i Danmark?

Hej! Jag har en vän till mig som fick en månads fängelsestraff i Danmark och han tänker inte gå till fängelset så jag undrar om han inte går till fängelset vad kommer att hända OBS han blev dömd i Danmark och han lever i Sverige alltså han är svensk !?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om din kompis inte inställer sig för sitt straff i Danmark så kan de danska myndigheterna begära att den svenska polisen ska häkta honom, enligt lagen om samarbete med Danmark, Finland, Island och Norge angående verkställighet av straff m.m. 5a §. Han kan då komma att bli överförd till Danmark för att avtjäna sitt straff.

Om din kompis inte vill avtjäna domen i Danmark, så kan han begära att få avtjäna den i Sverige istället, enligt 5 § ovanstående lag. Mer information om hur man ansöker om detta finns HÄR.

Ifall han blir beviljad att genomför sitt straff i Sverige istället så gäller så ska polisen efter en begäran gjorts av Kriminalvården föra personen i fråga till anstalten om den dömde inte inställer sig till det utdömda fängelsestraffet, vilket framgår av lagen om beräkning av strafftid m.m. 10 § andra stycket . Den enda direkta påföljden ett uteblivande resulterar i i Sverige är dels att man kan bli placerad i häkte under tiden polisen förbereder transport till anstalten i fråga, och att den tid man uteblivit från anstalten läggs till på det planerade slutdatumet för straffet, det vill säga att fängelsestraffet blir lika långt som det först var planerat, enligt lagens 11 respektive 23 §§.

Mitt råd till dig är dock ändå att inställa dig vid anstalten vid angiven tidpunkt, så han slipper få polisen skickad efter sig.

Jag hoppas detta besvarat din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Erik ClaesonRådgivare