Vad händer om någon pressar mig på pengar som jag redan betalat?

Hej!

Skulle få pengar skickat till mitt konto av en person för att ta ut kontant till en annan. Jag tog ut dem pengarna och gav han dem. Men nu så säger han att han inte har fått dem fast han har det och pressar mig nu på pengar. Han har tydligen anmält mig till polisen och sagt att jag inte har gett han pengarna.

Vad kommer att hända nu? Kommer jag att bli återbetalningsskyldig fast jag har gett han dem?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så har du betalt av din skuld till en person. Den här personen nekar dock att du redan betalt av skulden och säger att han har gått vidare med en anmälan hos polisen.

Jag vill börja med att säga att det finns en risk för att anmälan hos polisen inte stämmer. Civilrättsliga ärenden, dvs sådana situationer som uppkommer privatpersoner emellan, behandlas inte av polisen. Om han vill ha betalt så är det istället hos tingsrätten som han får väcka en talan. Hos polisen kan man bara anmäla brott, se t.ex. allt i brottsbalken.

Den som hävdar att det finns en skuld eller ett avtal ska bevisa det. Det innebär att om han som pressar dig inte har bevis på en skuld i pappersform eller liknande så kommer det vara svårt för honom att lyckas.

Vad kommer hända nu?
Som sagt så är det inte polisen som har hand om dessa ärenden. Att han säger att han har anmält hos polisen kan därför vara en taktik för att skrämma dig och få dig att betala igen. Ifall du kommer bli återbetalningsskyldig beror på ifall han väcker talan hos domstol. Utan bevis om en fordran(skuld) så kommer han sannolikt inte nå framgång med en sådan talan.

Av din fråga skulle jag bedöma situationen som att du kan vara lugn. Jag vill dock uppmärksamma dig på att om pressen blir till hot eller liknande så kan du anmäla honom hos polisen för olaga hot, 4 kap. 5 § BrB.

H
oppas att det var svar på din fråga, tveka inte på att höra av dig igen annars.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare