Vad händer vid avsägelse av arv?

Hej,

Min man mor har gått bort efter en tids sjukdom. Vi hade ingen relation med henne sista åren. Han har två syskon till.

Han vill inte att hans arv del ska gå till syskonen. Kan han avsäga sin del av arvet utan att dom får pengarna och istället skänka hans arvdel till nån forsknings fond?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en arvinge väljer att avsäga sig sin del av arvet leder det till att arvet går tillbaka till den avlidnes dödsbo och fördelas till övriga arvtagare, i detta fall syskonen.
Istället för att avsäga sig sin del av arvet kan din make ta emot arvet och själv skänka arvet till en forskningsfond.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare