Vad har en hundägare för ansvar att plocka upp efter sin hund som utför sina behov på grannens tomt?

Har sagt till grannen att han ska koppla sin hund ,den skiter o kissar framför min trappa på landet framför mitt hus ,anser det är kränkning av annans egendom , grannen bara skrattar , vad har jag för rättigheter

. Mvh hoppas att få svar , landet

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilket ansvar har en hundägare?
Hundägarens ansvar över sin hund regleras i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.

Hundägare har en skyldighet att se till att hunden hålls under tillsyn och sköts på ett sådant sätt att hunden inte orsakar skador eller avsevärda olägenheter för omgivningen (1 § lag om tillsyn över hundar och katter).

Skada kan vara:
-Personskada, till exempel om hunden biter en annan människa.
-Sakskada, till exempel om hunden biter att annat djur.

Avsevärda olägenheter kan som exempel vara:
-Att en hund skäller oavbrutet och på så sätt stör närboende.
-Att underlåta att plocka upp efter sin hund.

Det finns alltså en skyldighet enligt lag för din granne att plocka upp efter sin hund om den utfört sina behov på din tomt. Enligt förarbetet (s. 29) till lagen gäller inte detta om hundägaren struntar i att plocka upp efter sin hund vid enstaka tillfälle då det inte är att se som en avsevärd olägenhet. Om det däremot förekommer i stor omfattning och på olämpliga platser, till exempel på en grannes fastighet, kan det anses vara en avsevärd olägenhet.

Om hunden vid ett flertal tillfällen utfört sina behov på din tomt skulle det alltså kunna vara en sådan avsevärd olägenhet som din granne i egenskap av hundägare är skyldig att förebygga.

Vad kan du göra nu?
Om hundägaren brister i sin tillsyn får polismyndigheten meddela de förläggande och förbud som behövs för att förebygga avsevärd olägenhet (8 § lag om tillsyn över hundar och katter). Förbudet kan vara förenat med vite.

Det innebär i ditt fall att polisen till exempel skulle kunna förelägga grannen att plocka upp efter sin hund eller ha den kopplad och om grannen bryter mot det kan han få betala böter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare