Vad har syskonbarn för arvsrätt?

Min mor har nyligen gått bort. Det finns jag och 3 syskonbarn som finns kvar. Min mor hade en bostadsrätt som nu har blivit såld med vinst. Inga lån finns. Hur fördelas det hela mellan mig (barn) och barnbarnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Ett arv fördelas mellan de arvingar som finns kvar och man delar in efterlevande i olika arvsklasser som talar om i vilket led man får ärva, jag redogör för de olika arvsklasserna nedanför.

I frågan framgår det inte hur många syskon ni var eller om din mor var gift när hon gick bort men jag utgår ifrån att hon inte efterlämnade någon make då han isåfall hade ärvt först. Arvet delas då upp i så många delar som ni är syskon, alltså hennes barn. Så för enkelhetens skull utgår jag ifrån att ni var två syskon. Då delas tillgångarna på två lotter där du ärver den ena och de tre syskonbarnen får dela den andra halvan mellan sig. Här är det alltså både den vinst efter bostadsrätten och eventuell annan tillgång som kan finnas efter ett dödsbo.

Arvsklasser:
Första arvsklassen är barn eller barnbarn till den avlidna (2 kap. 1 § ärvdabalken). Andra arvsklassen är om det inte finns några barn eller barnbarn, då ärver den avlidnes föräldrar, och om det inte finns några kvarlevande föräldrar ärver syskon (2 kap. 2 § ärvdabalken). Den tredje och sista arvsklassen är om det inte finns någon kvarlevande i någon av de andra arvsklasserna, då ärver mor och farföräldrar (2 kap. 3 § ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare