Vad har timanställda för rättigheter?

Hej. När man jobbar som timanställd om man har någon speciell uppsägningstid, eller något liknande? Även vad har timanställda för "rättigheter" enligt lagen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De olika anställningsformerna som finns i lagen om anställnignsskydd, LAS, är tillsvidareanställningar eller tidsbegränsade anställningar. Huvudregeln är att en anställning gäller tillsvidare, om inget annat har avtalats i anställningsavtalet, 4 § LAS.

Som timanställd har du alltså samma rättigheter som en heltidsanställd. Du har rätt till samma raster (man har rätt till en rast om man jobbar med än 5 timmar), och även samma uppsägningstid, samt rätt till att inte bli uppsagd om inte saklig grund föreligger vilket är arbetsbrist eller personliga skäl.

11 § LAS reglerar uppsägningstid och gäller om inget annat står i ditt anställningsavtal, eller kollektivavtal. 11 § stadgar att om man har varit anställd i minst 2 år men kortare än 4 år har man rätt till 2 månaders uppsägningstid, och om man varit anställd i minst 4 år men kortare än 6 år har man rätt till 4 månaders uppsägningstid, osv.

Bara för att du är timanställd har du inte sämre förmåner eller rättigheter än någon annan anställd!

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma hit eller att vända dig till info@lawline.se om du behöver vidare hjälp med ditt ärende.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare