FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/03/2017

Vad ingår i sambobodelning? Kan hemliga barn ärva?

Jag och min kille träffas genom gemensamma vänner under midsommarfirande 1995. Vi fattar genast tycke för varandra och relationen--> förälskelse. Jag bor vid tillfället i en stor och ljus bostadsrätt som ja köpte för sparade pengar efter min utbildning 1990. Eftersom vi ej kan få nog av varandra flyttar vi nästan omedelbart ihop i min lägenhet. Livet rullar på etc. Ja anser att äktenskap är en social konstruktion och har inga planer på att gifta mig med killen. Vi förblir sambos fram till förhållandet knakar våren 2017. Då visar det sig att killen, som är hemma och sköter hushållet medan ja arbetar på Lunds uni sjukhus, under flera års tid har haft en affär med grannens fru! Ja blir galen när ja får reda på detta.

Bostadsrätten värderas till 1 800 000 kr, möbler till ett värde av 500 000 kr som ja köpte till bostadsrätten innan ja träffade han, möbler till ett värde av 100 000 kr som ja köpte till bostadsrätten efter att samboförhållandet inleddes, + en bil till värde av 50 000 kr som han köpte för två år sedan. Han har en spelskuld som uppgår till 40 000 kr och ja har 20 000 kr i skulder till följd av ett lån ja tog för att kunna göra det senare inköpet av möbler. Hur gör vi bodelning???

Om ja skulle dö,lämnar ja ett värde till 1 600 000 kr. OM vi fördela arvet och min hemliga dotter vill ta del av det arvet (testamente finns där jag skrivit att de ska fördelas i 3 lika delar mellan föräldrar o syster). Har min dotter jag hållit hemligt ej rätt till arvet? om ja, hur m?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Sambobodelning

Eftersom du är sambo är det sambolagen som reglerar en bodelning om ni inte har ett samboavtal. Först ska sägas att det inte finns något krav på en bodelning, om ni kommer överens om att inte dela något så är det tillåtet (se sambolagen 8-10 §).

I en sambobodelning ingår bara bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk (se sambolagen 3 §) Det innebär att du får behålla bostadsrätten som du köpte innan ni träffades. Detsamma gäller för möblerna som du köpte innan ni träffades. Möblerna som du har köpt efter att ni flyttade ihop kommer att ingå i er bodelning. Hans bil är inte bohag och kommer inte att ingå i bodelningen. Vad gäller hans spelskuld kommer den inte räknas med i bodelningen, däremot skulden som du har från köp av möblerna dras av eftersom det härrör sig till egendom som ingår i bodelningen. Ni kommer alltså att dela på 100000 - 20000 = 80000 kr.

Arv

Du kan alltid skriva ett testamente som säger att dina föräldrar och din syster ska få en tredjedel var. Däremot är det inte möjligt att testamentera bort din dotters laglott. Laglotten är halva arvslotten, om du bara har ett barn så är det alltså hälften av din kvarlåtenskap (se 7 kap. 1 § ärvdabalken). Oavsett hur du skriver ditt testamente kommer din dotter alltid kunna begära att få ut sin laglott inom sex månader från att hon får ta del av testamentet. Däremot krävs det att hon begär sin laglott så om man skriver testamentet så som man vill att arvet ska fördelas så kanske dottern inte begär det (se 7 kap. 3 § ärvdabalken). För att göra henne formellt arvlös krävs dock att hon inte längre är din dotter juridiskt, ex. genom adoption.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare