Vad innebär det att jag förhörs under förundersökning?

Hej ! Jag skrev till er för ca 1 månad sedan ang att jag var på förhör och att jag är misstänkt för grov stöld . Då ja va på förhöret gjordes det en husrannsakan hemma och saliv togs ur munnen på mig. Efter det har jag inte hört något mer förutom idag så det kom ett brev att jag ska på förhör igen.

Min fråga är vad händer nu ? Vad kan hända ?

Varför ska ja behöva gå dit igen ?

Mvh oskyldig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är omöjligt för mig att svara på varför de behöver fler uppgifter från dig eller vad som kommer att hända med förundersökningen.

Förhör under en förundersökning får hållas med vem som helst, 23:6 RB. Det krävs dock att du kan antagas kunna lämna upplysningar anan betydelse för utredningen. Om du skäligen kan misstänkas för brottet så måste du bli upplyst om det och att bli upplyst om vad som förekommit vid rättegången, 23:18 RB. Så om du undrar hur det går och vad som händer i förundersökningen så har du rätt till upplysningar angående detta!

Förundersökningen kan antingen läggas ned eller överlämnas till domstolen!

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Alban DautajRådgivare