FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/12/2017

Vad innebär ett prövningstillstånd?

Hej, Kammarrätten har gett stadsdelsnämnden i Stockholm prövningstillsånd av Förvaltningsrättens beslut om bifall till rätt till serviceboende för 95-årig kvinna med flertalet problem.

Vad händer efter detta - är det bara att vänta på någon form av besked? Går väl inte att överklaga ännu......

Tack på förhand för en förklaring....

MvH

Agneta J

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att Kammarrätten har beslutat att bevilja prövningstillstånd i en fråga.

Prövningstillstånd innebär att Kammarrätten har beslutat att en överklagan ska prövas av domstolen. Prövningstillståndet innebär inte att fallet är avgjort, utan enbart att kammarätten kommer att avgöra det.

Prövningstillstånd är någonting som man ibland måste söka när man vill överklaga förvaltningsrättens beslut. När Kammarrätten beslutade om de ska ge prövningstillstånd eller inte, så beslutade de bara om de ska pröva överklagandet eller inte. I frågan om de ska ge prövningstillstånd så beslutar de ingenting om kvinnans rätt till serviceboende.

I det här fallet så har alltså stadsdelsnämnden överklagat förvaltningsrättens beslut. Stadsdelsnämnden har därför sökt prövningstillstånd. Eftersom Kammarrätten gett prövningstillstånd, så kommer Kammarrätten att pröva stadsdelsnämndens överklagande.

Frågan om den 95-åriga kvinnans rätt till service boende m.m. kommer därför nu att prövas och avgöras i Kammarrätten.

Fallet är med andra ord inte avgjort ännu, utan det är nu upp till Kammarrätten.

Om detta är det enda besked som kvinnan fått, så kommer Kammarrätten sannolikt be henne inkomma med ett yttrande i målet. Det innebär att kvinnan får ett tillfälle att återigen ge sin sida av saken innan det avgörs.

Om ni behöver ytterligare stöd i frågan, så rekommenderar jag er att kontakta en av våra verksamma jurister.

Jag hoppas ni tycker er ha fått ett svar på er fråga.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare