Vad kan efterlevande make avhända sig av faders kvarlåtenskap?

Hej

År 2000 dog vår pappa. Han efterlämnade sig en bland annat en fru som inte är vår mamma. När alla papper skulle gås igenom hade pappa skrivit ett testamente med reverser (heter det så?) där det stod att vi inte skulle ha rätt att ta ut någonting av vårt arv i samband med hans död. Istället skulle vi ha rätt till allt när frun dör. En annan släkting sa till oss häromdagen ( i samband med en annan släktings bortgång) att det kan sluta med att vi inte får nånting alls. Vi har främst en del tavlor och liknande som vi är oroliga att frun kan göra sig av med - de tillhör eg pappa som arvegods. Kan hon bara sälja av allt om hon vill utan att vi får ta del av någonting. Hon styckade också av tomten på landet för flera år sedan, och sålde, får hon göra så utan att vi får ta del av vinsten? Kan vi så här i efterskott ifrågasätta testamentet? Kommer vi att få "allt" efter frun? Nån sa att det inte finns nån skyldighet att ens meddela oss om hon dör...

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp.

Frågor om arv regleras i Ärvdabalken. Det finns en del frågor och problem som jag måste besvara, därför kommer jag ta dem i tur och ordning på ett pedagogiskt sätt som möjligt. Problemen jag besvarar listar jag upp nedan:
1. Testamentet
2. Avhändande av marken
3. Vad kommer ni få efter frun?

Innan jag börjar svara på frågorna så rekommenderar jag att du läser ärvdabalken kapitel 3. Där får du information om arv och hur det går till. För övrigt, så behövs det sägas att all laghänvisning jag gör kommer vara till ärvdabalken.

Fråga 1 - Testamentet
Det har gått 18 år sedan eran fader gick bort där han skrev i testamentet att ni inte får ta ut något. Enligt 7kap 1§, så hade du rätt att jämka testamentet eftersom testamentet inskränker din rätt till din laglott. Din laglott är hälften av hela din arvslott. Det finns dock ännu en regel som säger att om du inte jämkar inom 6 månader från dess du fick reda på testamentet, så tappar du rätten att jämka. Eftersom det har gått 18 år, så har du förlorat din rätt att jämka testamentet och testamentet ska därmed gälla, 7kap 3§ 3st.

Du kan försöka åberopa ogiltighet i testamente, eftersom jag inte vet förhållande vid testamentets upprättande har jag inga omständigheter jag kan gå på för att bedöma frågan. Bestämmelserna finns emellertid i 12kap, ärvdabalk, om du vill ta en titt.

Fråga 2 - Avhändande av marken
Vad som först bör nämnas vid denna frågeställningen är att när en make ärver efter en annan make så ärver hen kvarlåtenskapen med förfoganderätt. Det menas att maken får förfoga över kapitalet men maken "äger" den inte. Detta får vissa rättsliga konsekvenser. Som stadgas i 3kap 3§ 2st, kan inte "frun" avhända sig väsentlig del av arvskapitalet med rättslig verkan (under omständigheten då mottagaren visste om att det var arvsbelagd), talan kan därmed väckas mot frun. I NJA 2013, s736, så har högsta domstolen uttalat sig om att det ska normalt vara i tal om en fjärdedel av hela eran faders kvarlåtenskapen som ska ha avhänts för att en talan ska vara befogad. Det står emellertid i samma stycke att preskriptionstiden för en sådan talan är fem år. Hon får göra detta utan att ni tar del utav vinsten.

Fråga 3 - Vad kommer ni få efter frun?
Om frun inte har några arvsberättigade efter henne (barn, barnbarn, föräldrar eller syskon), så ska ni få allting, inkluderat hennes kvarlåtenskap, 3kap 8§. Emellertid, om hon har arvsberättigade, så kommer ni få vad vi kallar "efterarv". Efterarvet är den andel av fruns hela kvarlåtenskap som består utav eran faders kvarlåtenskap.
Det kan bestå av hälften av fruns kvarlåtenskap eller en annan andel av kvarlåtenskapen beroende på hur eran fader och fruns bodelning gjordes. Ni kommer få dela på eran faders andel av kvarlåtenskapen, 3kap 2§. Eran efterarv kan hon in testamentera bort.

Övrigt
När det gäller hennes förfoganderätt av eran faders kvarlåtenskap, så kan hon, eftersom testamentet ska gälla, avhända sig saker så länge det inte utgör en fjärdedel av eran faders del och att det inte ses som en gåva enligt, 3kap 3§.

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa dig och klargöra situationen!
Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare