Vad kan en arbetstagare göra när arbetsgivaren inte följer kollektivavtalet?

Hej!

Undrar bara lite kring vad som händer om en arbetsgivare inte följer de kollektivavtal som är reglerade på central nivå. Finns det någon domstol som arbetarna då kan vända sig till?

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Oftast finns det förutom kollektivavtal på central nivå också kollektivavtal på lokal nivå. Avtalen på lokal nivå kan avvika från det centrala avtalet om det centrala avtalet tillåter det. Detta innebär att det inte är säkert att bestämmelsen i det centrala avtalet gäller.

Om du är medlem i facket så är du bunden av kollektivavtalet och har ett självständigt anspråk på de rättigheter avtalet stipulerar (26 § MBL). Om du anser att arbetsgivaren inte följer kollektivavtalet är det oftast bäst att du vänder dig till den fackliga representanten så att denne kan inleda en dialog med arbetsgivaren. Om facket och arbetsgivaren inte kommer överens kan facket väcka talan i arbetsdomstolen (2 kap. 1 § LRA). Om den fackliga organisationen inte vill driva frågan om avtalsbrottet i arbetsdomstolen kan enskilda arbetare väcka talan i tingsrätten.

Om du inte är medlem i facket är du inte bunden av kollektivavtalet och kan därför inte åberopa det mot arbetsgivaren (26 § MBL). Den enda gången du då kan åberopa anställningsvillkor som finns i kollektivavtalet är om det finns uttryckligt eller underförstått stöd för att villkoren gäller i det enskilda anställningsavtalet. Om det är så har arbetstagaren rätt till de avtalsvillkor som gäller och den anställde kan väcka talan i tingsrätten mot arbetsgivaren. Om avtalsvillkoren i kollektivavtalet inte är en del av det enskilda anställningsavtalet så kan en arbetstagare som står utanför inte åberopa kollektivavtalet mot arbetsgivaren.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare