FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2017

Vad kan en sambo göra anspråk på i en bodelning?

Min far och hans sambo står båda för en fastighet (hälften var). De har inget samboavtal eller barn tillsammans. Sambon bör väl få halva fastigheten samt de saker som hon bevisligen tillfört och betalat?

Min fader dog nyligen. Vad kan sambon göra anspråk på?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som du skriver i din fråga har sambon rätt till halva fastigheten eftersom att de båda står som ägare till den. Sambon har även rätt till hälften av bohaget.

Vad ingår i en bodelning mellan sambor?

I bodelning mellan sambor ingår endast den gemensamma bostaden och bohaget om det är köpt för att användas gemensamt. Bohaget är alla möbler, inredning och husgeråd (t.ex. soffa, matta, brödrost) som finns i bostaden. Det spelar ingen roll vem som har tillfört eller betalat för bostaden eller bohaget, samborna ska ändå få hälften var. (3 och 5-6 §§ sambolagen)

Undantaget från bodelningen

Notera dock att bostad och bohag som den ena sambon fått i gåva, genom arv eller testamente med villkor om att egendomen ska vara enskild, aldrig ska ingå i en bodelning mellan sambor (4 § sambolagen).

Sambo kan få överta egendom i vissa fall

Om en av samborna behöver den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget bättre än den andra sambon, kan den sambon få överta alltihop. Naturligtvis skall den andra sambon då ersättas ekonomiskt. (16 § sambolagen)

Sambo kan få behålla mer av sin egendom i vissa fall

Den sambo som äger mest samboegendom kan i undantagsfall få behålla mer av sin egendom om hälftendelning av samboegendomen skulle leda till ett orättvist resultat. Det kan handla om att den ena sambon har ett starkare ekonomiskt läge och att samboförhållandet endast varat en kortare tid. Det kan då verka orättvist att den sambon får lika mycket av samboegendomen som den mindre ekonomiskt starka sambon. (15 § sambolagen)

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt via hemsidan eller ringa oss på 08-533 300 04.

Johanna MatsdotterRådgivare