Vad kan jag göra när en person hängt ut mig som nazist på Facebook?

Hej!

Jag och en kompis har ett företag vi håller på att starta upp och har öppnat en Facebooksida för vårt företag och som sidoprojekt har vi tillsammans med en stor rikstäckande förening, för att hjälpa de som inte har råd helt enkelt, träffar där vi har olika aktiviteter, julpyssel, samtal m.m. Nu har det visat sig att en person som deltagit på två av träffarna tydligen är tillsammans med en person med nazistiska kopplingar.

Med anledning av detta har jag och min vän blivit uthängda som nazistsympatisörer och att vi är ett bluff företag för att dölja något annat, vilket absolut inte är sant!Det är en person vad jag vet som hänger ut oss helt fanatiskt på Facebook som nazister, skriver allt möjligt som inte är sant!

Personen har bl.a. tagit skärmbilder och ändrat text i inlägg vi gjort och skrivit dit saker om nazism och publicerat på Facebook! Jag har tagit väldigt illa vid mig av detta, vad kan jag göra? Jag har en del skärmdumpar från dennes inlägg. Jag har blockerat personen som skrivit allt lögnaktigt så nu ser jag inte det i alla fall fast andra gör det och jag känner mig väldigt illa till mods och tror att det kommer att skada vårt företag vi håller på att starta upp.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag ska vidareutveckla någon del av svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Först och främst beklagar jag den situation som du och din vän hamnat i. Jag förstår att det måste genererat mycket oro och frustration. Lyckligtvis finns det ett brott som stämmer väl in på det beteende du beskriver, nämligen förtal.

Förtal återfinns i 5 kap. 1 § brottsbalken och innebär att någon utpekar en annan person som "brottsling", "klandervärd i sitt levnadssätt" eller uttrycker sig på ett vis som kan ge upphov till "andras missaktning" gentemot personen ifråga. Att vara nazist är inte kriminellt men betraktas tveklöst som en klandervärd världsåskådning i de flesta människors ögon och kan leda till missaktning. Under särskilda förutsättningar kan det visserligen vara acceptabelt att berätta om någons kriminella beteende eller allmänt tvivelaktiga livsstil. Om de uppgifter som lämnats inte är sanningsenliga, och avsändaren medvetet spridit lögner, är det dock aldrig tillåtet.

Den som anser sig utsatt för förtal kan agera genom att antingen polisanmäla eller skicka in stämningsansökan till tingsrätten. Åklagare är dock bara skyldig att väcka åtal om det är "påkallat ur allmän synpunkt", vilket är ganska ovanligt (5 kap. 5 § brottsbalken). I normalfallet måste man alltså utkräva ansvar på egen hand genom en privat rättsprocess. Vid vinst i tingsrätten har den som blivit förtalad rätt till så kallad kränkningsersättning enligt 2 kap. 3 § skadeståndslagen. Gissningsvis skulle nivån på ett skadestånd i det här fallet ligga på mellan 5000 och 10 000 kr.

På rak arm anser jag att detta definitivt är värt att göra ett rättsligt ärende av. Man kan aldrig veta säkert hur en domstolsförhandling kommer att falla ut men givet att du har bevismaterial (skärmdumpar är jättebra i sammanhanget) och att gärningsmannens identitet är känd borde chanserna vara mycket goda.

Även om det inte är särskilt komplicerat att påbörja ett enklare ärende vid tingsrätten är det alltid bra att konsultera någon med grundläggande kunskaper inom processföring. Eftersom det snabbt "kostar mer än vad det smakar" i tvister rörande förhållandevis små belopp är det bäst att ta hjälp av exempelvis en bekant med juristutbildning. Om du inte har någon sådan person i din närhet är du välkommen att höra av dig till mig via mejladressen ovan för fortsatt dialog.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare