FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/03/2018

Vad kan jag göra om barnets mamma hindrar min umgängesrätt?

Jag har fyra barn, alla under 18 år.

Jag har gemensam vårdnad av de två äldsta och mamman har vårdnaden om de två yngsta. Alla fyra barnen har nu avskärmats från mig av mamman, utan saklig grund. Den här alienationen har pågått i ett par år nu, och barnen vill på grund av detta inte träffa mig.

Fråga: Vad har domstolen för möjlighet att hjälpa barnen ur den här situationen? Vad kan jag yrka på för barnens bästa i en stämning. Vilka möjligheter har domstolen att döma till terapi etc.?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Jag tolkar din fråga som att du och den andre föräldern(mamman) inte bor tillsammans. Jag förstår det också som att ingen av barnen bor med dig och att mamman hindrar din umgängesrätt med barnen. Ni har gemensam vårdnad över två av barnen och mamman har ensam vårdnad över två. Det är föräldrabalken (FB) som blir tillämplig i fråga om barns vårdnad, boende och umgänge.

Barnets bästa
I alla frågor rörande vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande, 6 kap. 2 a § FB. Vid denna bedömning ska särskilt beaktas risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet annars far illa. Här åsyftas både fysiskt och psykiskt lidande. Även den omständigheten att en förälder inte sätter tillräckliga gränser för barnet kan ha betydelse. Vidare ska barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna beaktas. Vid den här bedömningen ska barnet också ha möjlighet att höras, och beroende på mognad och ålder, ska barnets vilja beaktas. Om barnen genuint inte vill träffa dig kan det alltså påverka domstolens beslut.

Vad kan du göra?
Du beskriver i frågan att din umgängesrätt kränks genom mammans agerande. Utgångspunkten är att även en förälder som inte har barnen boende hos sig har rätt att umgås med dem, 6 kap. 15 § FB. Båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att tillgodose denna rätt. Det du kan göra är att föra en talan om att få umgås med dina barn, 6 kap. 15 a § FB. En sådan talan får även föras av socialnämnden, se 6 kap. 15 a § 2 stycket FB. Domstolen ska då i sin bedömning beakta barnets bästa utifrån det jag beskrivit ovan.

Samarbetssamtal
Istället för att väcka en talan hos domstol kan du och mamman få hjälp att lösa problemet genom ett s.k samarbetssamtal, 6 kap. 18 § FB. Det är kommunen som ska sörja för att ett sådant samtal erbjuds er. Genom det samtalet kan ni få hjälp att enas om en överenskommelse om din och mammans umgängesrätt till barnet, se 5 kap. 3 § Socialtjänstlag.

Vad kan du lyfta fram i en stämning?
Om jag förstår din fråga rätt så undrar du vad du kan skriva i en stämningsansökan. Generellt så kan du hänvisa till din umgängesrätt. Du kan även lyfta fram i vilken mån barnen gynnas av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Att barnen inte kommer fara illa när de umgås med dig är en förutsättning.

Sammanfattning och råd
Vid alla beslut i frågor rörande vårdnad, boende och umgänge så ska barnets bästa vara avgörande. Det gäller alltså att argumentera och bevisa att en balans mellan umgänge med båda föräldrarna är gynnsamt för barnen. Jag har för lite information om faktiska omständigheter i ert fall och det gör att jag inte kan uttala mig om mer exakta resultat eller möjligheter. Jag råder dig att ta kontakt med en av våra jurister för att gå vidare med frågan. Du bokar en tid på http://Www.Lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare