Vad kan man göra för att undvika arvsskatt?

Hej!

Jag har ärvt 500,000:- Hälften får jag nu och när den kvarlevande maka dör så får jag resten.

Nu till arvsskatten, kan man komma runt den?

Är det 30% som gäller?

Vad kan jag göra?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsskatten avskaffades i Sverige den 1 januari 2005. Du kan läsa detta i inkomstskattelagen 8 kap. 2 §, där det framgår att inkomster genom arv, testamente, gåva eller bodelning är skattefria.

Du kommer alltså att få ut hela beloppet vid båda arven och behöver därför inte oroa dig för någon skatt överhuvudtaget.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare