Vad kan man göra om en inneboende vägrar flytta?

Hej jag hyr ut ett rum i min 2a där jag bor med min dotter som är 1 år. Vår inneboende kom hem med en hundvalp en dag utan att säga något om detta, och detta har självklart lett till kompliaktioner då både jag och dottern är pälsallergiker och inte kan befinna oss i lägenheten. På kontraktet har vi ej skrivit något om husdjur då det inte var aktuellt. Vi har skrivit att kontraktet gäller från 2017-07-15 till och med Augusti 2018 men med 2 månaders uppsägningstid från båda hållen.

Kan jag säga upp henne?

Har sagt att hon måste flytta flertal gånger men hon vägrar och jag och dottern får sova hos familj så länge.

Har postat ett uppsägningsbrev om uppsägning men tvivlar på att hon kommer skriva under det.

Hur kan jag lösa detta smidigast så jag och lillan kan få flytta hem igen?

Supertacksam för Svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om den tvåa du bor i är en bostadsrätt eller hyresrätt. Detta är avgörande för om privatuthyrningslagen eller hyreslagen (12 kap. jordabalken(JB)) i första hand är tillämplig. Dock är många av reglerna gemensamma och bör leda till samma lösning på ditt problem.

Du har alltid rätt att säga upp avtalet när du har en inneboende eftersom en inneboende inte har besittningsrätt, dvs. kan inte kräva att få bo krav på det sätt som en "vanlig" hyresgäst kan (12 kap. 45 § JB). Det krävs alltså inte att ni avtalat om att husdjur inte är tillåtna eller att din inneboende misskött sig på något sätt utan du har, oavsett anledning, alltid rätt att säga upp avtalet. Däremot har din inneboende generellt sett alltid rätt till tre månaders uppsägningstid då det är du som hyresvärd som säger upp avtalet, trots att ni avtalat om kortare tid.

Det bästa är om du skickar uppsägningen i ett rekommenderat brev om du inte redan gjort det (12 kap. 8 § 4 st. JB). Då anses uppsägningen vara gjord det datum då avsändaren erhåller postkvittot. Detta är fallet oavsett om din inneboende väljer att inte lösa ut det rekommenderade brevet eller inte..

Om din inneboende vägrar flytta ut efter det att uppsägningstiden gått ut råder jag dig att vända dig till Kronofogden. Där kan du få hjälp med avhysning och hur detta går till kan du läsa mer om här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare